
Kantonrechter boekt geen upgrade: economy blijft economy
Vader, moeder en twee kinderen staan na twee weken vakantie op het tropische Sint Maarten op het punt om terug naar Amsterdam te vliegen, met een tussenstop in Parijs. Omdat het gezin waarde hecht aan extra beenruimte, grotere entertainmentschermen en luxere snacks hebben zij gekozen voor Premium Economy tickets. Tot hun schrik blijkt bij het inchecken op Sint Maarten dat zij voor de vlucht naar Parijs zijn teruggeplaatst naar “normale” Economy tickets. Het gezin stapt niet alleen in het vliegtuig. Eenmaal terug in Nederland stapt zij namelijk ook naar de rechter.
Ondanks de door KLM uitgekeerde vergoeding van € 375,00 laat het gezin het er niet bij zitten en dagvaarden zij KLM-Air France. De kantonrechter moet vervolgens oordelen over de downgrade.
Een vlucht door de juridische argumenten
Het gezin stelt dat zij voor de gehele retourvlucht stoelen hadden geboekt in de Premium Economy klasse. Voor de vlucht van Sint Maarten naar Parijs werden zij vervolgens in de Economy klasse geplaatst. Volgens hen is dit een lagere klasse dan de Premium Economy klasse. Het gezin meent daarom op grond van de verordening (EG) nr. 261/2004 recht te hebben op terugbetaling van 75% van hun ticketprijs. Het artikel van de verordening luidt als volgt:
“Artikel 10 Plaatsen in een hogere of lagere klasse
(…)
Indien de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert een passagier in een lagere klasse plaatst dan die waarvoor een ticket is gekocht, vindt er, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7, lid 3, binnen zeven dagen terugbetaling plaats, van
a) 30 % van de prijs van het ticket voor alle vluchten van 1500 km of minder, of
b) 50 % van de prijs van het ticket voor alle vluchten binnen de Gemeenschap van meer dan 1500 km, behalve voor vluchten tussen het Europees grondgebied van de lidstaten en de Franse overzeese departementen, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km, of
c) 75 % van de prijs van het ticket voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen, met inbegrip van vluchten tussen het Europees grondgebied van de lidstaten en de Franse overzeese departementen.”
Voor alle vluchten heeft het gezin maar liefst een totaalbedrag van € 6.999,88 betaald. Het gedeelte dat op de vlucht in kwestie zag was € 2.607,00. Van dit bedrag vorderen zij dus 75% retour, wat neerkomt op een vordering van € 1.580,25.
KLM stelt vervolgens dat het gezin stoelen heeft geboekt in de Economy klasse en zijn zij ook in de Economy klasse zijn vervoerd. Volgens KLM ziet het artikel uit de verordening op een upgrade of downgrade tussen de Business klasse en de Economy klasse. De percentages zijn ook op die verschillende klassen gebaseerd, nu de prijsverschillen tussen de Business klasse en de Economy klasse significant zijn. Daarvan is volgens KLM geen sprake tussen de Economy klasse en de Premium Economy klasse.
Kantonrechter boekt geen upgrade: Economy blijft economy
De kantonrechter overweegt in zijn vonnis als volgt:
“Het betoog van de vervoerder slaagt. Weliswaar hebben de passagiers voldoende onderbouwd dat ze zijn overgeplaatst van premium economy naar de economy-klasse, maar de vervoerder heeft daartegenover uitgebreid onderbouwd dat premium economy een optie is voor extra comfort binnen de economy-klasse en geen aparte klasse op zichzelf.”
De kantonrechter oordeelt: economy blijft economy. De vordering van het gezin wordt afgewezen. Het gezin moet de proceskosten van KLM betalen, ter hoogte van tenminste € 510,-. Een turbulente landing voor het gezin zou je kunnen zeggen.
Of het gezin de volgende keer een echte upgrade boekt en Business klasse vliegt is op het moment van schrijven van dit blog niet bekend.