Aannemer levert slecht werk, desondanks geen schadevergoeding voor opdrachtgever
De rechtbank Noord-Holland heeft in januari van dit jaar een interessante uitspraak gedaan. De rechtbank gaat er namelijk van uit dat een aannemer slecht werk heeft geleverd. Toch hoeft de aannemer aan zijn opdrachtgever geen schadevergoeding te betalen. Dat lijkt de omgekeerde wereld. Advocaat bouwrecht Robert van Ewijk legt uit hoe dit zit.
Aannemer levert broddelwerk bij herstel badkamer
De eiser in deze procedure wil schadevergoeding van zijn aannemer. Hij verwijt zijn aannemer dat die broddelwerk heeft geleverd. De elektra is fout aangesloten, het kitwerk is slordig en een wand is onnodig verdikt zodat de badkamer onbruikbaar is. En tot overmaat van ramp, heeft de aannemer ook nog eens lekkage veroorzaakt. De aannemer betwist dit allemaal, maar de rechter gaat er toch vanuit dat de aannemer tekort is geschoten in de nakoming van de aannemingsovereenkomst. Het ligt dan voor de hand dat de aannemer ook schadevergoeding moet betalen, zou je denken. Maar toch zit dat niet zo eenvoudig.
Opdrachtgever moet gelegenheid bieden voor herstel
In de wet staat namelijk dat een opdrachtgever verplicht is om de aannemer in de gelegenheid te stellen om zijn fouten te herstellen. De gedachte achter die wettelijke bepaling is om ervoor te zorgen dat de aannemer de kans heeft om het moeten betalen van schadevergoeding te voorkomen. Daarom heeft een opdrachtgever geen recht op schadevergoeding, als hij zijn aannemer niet de kans heeft gegeven zijn fouten te herstellen.
Geen vertrouwen dat aannemer in staat was tot herstel
De opdrachtgever heeft aangevoerd dat hij niet het vertrouwen had dat de aannemer in staat was om de badkamer naar behoren te herstellen. Daarom zou hij hem niet in de gelegenheid hebben gesteld om de gebreken te herstellen. De rechter gaat daar niet in mee. De opdrachtgever hoeft pas geen gelegenheid tot herstel meer te bieden, als de aannemer al meerdere keren tevergeefs pogingen tot herstel heeft gedaan. En daarvan is in deze zaak geen sprake
Geen recht op schadevergoeding van aannemer
De opdrachtgever heeft dus geen recht op schadevergoeding van zijn aannemer. Uit deze casus blijkt maar weer hoe belangrijk een goede voorbereiding is. Krijg je als aannemer het verzoek om gebreken te herstellen? Laat je dan tijdig adviseren. En als je als opdrachtgever van plan bent het werk door een andere aannemer te laten herstellen, wees dan op je hoede. Want als je één stapje vergeet, kan dat tot gevolg hebben dat je achter het net vist. Het herstel moet je dan zelf betalen. Ongeacht hoe slecht het door de aannemer geleverde werk ook was. Neem daarom op tijd contact op met de advocaat bouwrecht van Lexys Advocaten.