Volgens Radar misleidt MKB Clickservice haar klanten: wat kun je doen?
Het programma Radar van AVRO TROS wijdde in november 2023 een uitzending aan een zorgwekkende trend binnen de wereld van internetmarketing. Verboden wijzen van acquisitie worden ingezet om zzp’ers een overeenkomst te laten tekenen zonder dat zij op de hoogte zijn van de gevolgen van hun handtekening. Vervolgens zijn zij gebonden aan een meerjarig contract en rust op hen een maandelijkse betalingsverplichting.
Radar neemt daarbij in het bijzonder het bedrijf MKB Clickservice onder de loep. Dit in verband met geruchten over misleidende praktijken. Radar komt tot de conclusie dat (ook) MKB Clickservice haar klanten misleidt. Zzp’ers worden volgens Radar op slinkse wijze overgehaald om een contract van twee jaar aan te gaan. Gesteld wordt dat MKB Clickservice marketingdiensten zal leveren tegen een maandelijkse betalingen variërend van € 200,- tot € 500,-.
Lexys Advocaten legt uit wat er daaraan voorafgaand, maar vooral ook daarna misgaat.
Telemarketingverbod beschermt tegen ongewenste verkooppraktijken
Sinds 1 juli 2021 is het in Nederland verboden voor bedrijven om consumenten ongevraagd telefonisch te benaderen om producten of diensten aan te bieden. Dit verbod is ingesteld om burgers en ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid (zoals zzp’ers) te beschermen tegen agressieve en ongewenste verkooppraktijken. Alleen als een persoon al klant is bij een bedrijf of expliciet toestemming heeft gegeven, is dit nog wél toegestaan. Daarnaast geldt dit verbod niet alleen voor consumenten, maar ook voor ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid, zoals eenmanszaken en vennootschappen onder firma.
De ondernemer lijkt zich echter weinig aan te trekken van dit verbod. Het bedrijf zoekt volgens Radar namelijk actief de telefoonnummers op van zelfstandigen en doet vervolgens ongevraagde aanbiedingen voor internetmarketingdiensten. Dit is in strijd met de telemarketingwetgeving en wordt acquisitiefraude genoemd.
Dwaling bij overeenkomst met MKB Clickservice
Radar legt uit hoe dit in zijn werk gaat. Na het telefonische contact maakt MKB Clickservice snel een afspraak met de potentiële klant. Tijdens dit gesprek worden vaak toezeggingen gedaan om de potentiële klant over te halen om te tekenen. Deze toezeggingen klinken aantrekkelijk, maar zijn vaak niet haalbaar of worden niet waargemaakt.
Dit klemt nog meer nu de mondelinge toezeggingen vaak niet overeenkomen met de inhoud van het uiteindelijke schriftelijke contract. Dit leidt ertoe dat klanten vastzitten aan een overeenkomst, die anders is dan de overeenkomst die hen werd voorgespiegeld.
Vaak geldt dan ook dat indien de zzp’er een juiste voorstelling van zaken zou hebben gehad, dat hij of zij nooit zou hebben getekend.
Kan je zo’n overeenkomst vernietigen?
De wetgeving biedt zzp’ers een helpende hand. Wanneer een overeenkomst tot stand komt als gevolg van een verkeerde veronderstelling van zaken, kan die overeenkomst vernietigd worden op grond van dwaling (artikel 6:228 lid 1 BW).
Er zijn drie belangrijke voorwaarden voor vernietiging op grond van dwaling:
- onjuiste voorstelling van zaken: de overeenkomst is tot stand gekomen op basis van verkeerde informatie, bijvoorbeeld doordat de klant is misleid door mondelinge toezeggingen die niet overeenkomen met het schriftelijke contract;
- besluitvorming bij juiste informatie: als de klant de werkelijke feiten had gekend, zou hij of zij de overeenkomst niet hebben getekend;
- een van de drie dwalingsgronden zoals genoemd in artikel 6:228 lid 1 BW: één van die gronden is dat de dwaling te wijten is aan een inlichting van een wederpartij.
Deze wettelijke bescherming geeft gedupeerden de mogelijkheid om hun overeenkomst te vernietigen.
De rechtbank Midden-Nederland heeft op 29 maart 2023 (ECLI:NL:RBMNE:2023:6992) een beroep op vernietiging van een dergelijke overeenkomst op grond van dwaling toegewezen. In deze zaak was de klant van MKB Clickservice in de veronderstelling dat niet de standaardtekst uit de overeenkomst zou gelden, maar dat in plaats daarvan het adverteerbudget inbegrepen zat bij de maandelijkse bijdrage. Die klant is daarvan uitgegaan, omdat dat mondeling door de vertegenwoordiger van MKB Clickservice was toegezegd.
Wees alert bij telefonische verkoop
Bedrijven als MKB Clickservice spelen in op de behoefte van kleine ondernemingen om hun online zichtbaarheid en vindbaarheid te verbeteren, maar doen dit volgens Radar en de rechtbank in voornoemde zaak op een oneerlijke manier. Hierdoor dwalen ondernemers bij het tekenen van de overeenkomst. Door op de hoogte te zijn van je rechten en je niet te laten misleiden door mooie woorden, kun je jezelf beschermen tegen de ongewenste gevolgen van een gesloten contract.
Sta je op het punt om een contract te tekenen voor marketingdiensten? Neem de tijd om alles goed door te lezen, vraag om schriftelijke bevestigingen van mondelinge toezeggingen, en wees niet bang om juridisch advies in te winnen of simpelweg niet te tekenen als iets niet klopt. Zo voorkom je dat je vast komt te zitten in een overeenkomst waar je eigenlijk niet op zit te wachten.
Heb jij met MKB Clickservice of een soortgelijk bedrijf een overeenkomst gesloten die niet is wat jij had verwacht? Neem dan gerust contact met ons op. Lexys kan samen met jou beoordelen of een beroep op dwaling of een andere actie kans van slagen heeft.